Eerst was er de Aviator, toen kwam er de Wayfarer
Als opvolger van het beroemde Aviator brilmodel (die oorspronkelijk voor piloten was ontwikkeld), bracht Ray-Ban aan het begin van de jaren 50 het model Wayfarer op de markt. Beide modellen behoren tot de wereldwijd meest verkochte zonnebril aller tijden en is al generaties lang een invloedrijke accessoire op de trendsetters. Tot 1952 was er uitsluitend het model Aviator, pas daarna presenteerde Ray-Ban met de Wayfarer een nieuwe stijl. Voor het eerst werden de beugels uit plastic geproduceerd. Het volgende alleen in zwart verkrijgbare en in tegenstelling tot de Aviator duidelijke breder model, is nog steeds met kleine langwerpige zilveren nieten voorzien. Als klassieker is de Ray Ban Wayfarer namelijk origineel en met zwart- of schildpadkleurige glazen voorzien. Dit model dat door designer Raymond Stegeman is uitgevonden, zal door de markante vorm een nieuw tijdperk laten beginnen: weg van de dunne metaalrand van de aviator-design en heen met de kunststofrand.
Ontbijt bij Tiffany’s en de Blues Brothers
Haar hoge bekendheid uit de jaren 60 dankt zij echter gedeeltelijk aan een misverstand: het model waar de schattige Audrey Hepburn aan het begin van de Truman Capote-verfilming Breakfast at Tiffany’s doorheen kijkt, is niet zoals werd aangenomen de Wayfarer, maar het soortgelijke model van Marke Persol. Echter vanaf dit moment, verwisseld of niet, gold de bril als unisex.
De eigenlijk kantig en strenge, mannelijke kunststofmontuur met de trapezevormige glazen en het opschrift ‚gevaarlijk’, paste duidelijk evengoed bij een vrouw in een korte zwarte jurk, als bij de mannelijke acteur, voor wie de bril oorspronkelijk was gedacht.
Toen in 1980 de film „The Blues Brothers“ op het witte doek kwam, speelde naast John Belushi en Dan Aykroyd, de zwarte Wayfarer een hoofdrol. De in 1956 gelanceerde bril had haar eigenlijke hoogtijd tot in de jaren zestig gehad. Toen het werk van John Landin in de bioscoop kwam, waren slechts 18.000 stuks verkocht, wat weinig is in die bedrijfstak. Dit veranderde zicht daarna vanzelfsprekend plotseling. De eerste It-bril was geboren.
New Wayfarer- een herdruk van een klassieker
Aan het begin van deze eeuw introduceerde Ray-Ban de New Wayfarer op de markt, maar de afgeronde, eivormige brilglazen leverde slechts matig succes op. Het design van de tweede generatie oriënteerde zich sterk op het origineel, het had echter in vergelijking tot de betrekkelijk kleine montuur een wat zachtere vorm. Vervolgens vooral als zonnebril bekend, is de Wayfarer vandaag de dag ook als bril op sterkte beschikbaar.
Leave a Comment