Draag de Roli om mijn arm niet vanwege de timing
Draag de day-date om mijn arm gewoon vanwege de shining
Rij niet de Lambo op Ku’damm omdat die snel is
Draag de bril van Louis niet omdat hij licht is
Deze tekst rapt de self-made miljonair Fler op zijn track Timing. Wie twee kilo goud rond zijn nek heeft, heeft verstand van statussymbolen. De boodschap van de song is ook duidelijk:
Wie tientallen of zelfs honderd duizenden euro’s (of Zwitserse franken) uitgeeft aan een luxe horloge, gaat het niet om de functie. Omdat de tijd ook zichtbaar is op polshorloges die men af en toe uit de cornflakes-verpakking kunt vissen. Weliswaar bogen sommige horlogefabrikanten op de nauwkeurigheid van hun modellen, maar of het eigen polshorloge in 300 jaar of in drie miljoen jaar met één seconde zou moeten worden aangepast, zou geen doorslaggevende factor moeten zijn in de aankoopbeslissing.
Als het erop aankomt, zou iedereen een Apple Watch of andere digitale horloges moeten dragen. Omdat deze de tijd van de atoomklok aangeven. De CEO van de Zwitserse fabrikant van luxe horloges IWC beweert zelfs dat niemand een mechanisch horloge nodig heeft. Tikt deze niet goed? Wat tijdens de eerste keer luisteren klinkt als het bedrijfsschadelijke “Friendly Fire” is slechts een onschuldige vaststelling. Want degene die de tijd wil weten, kan gewoon op zijn mobiele telefoon, het dashboard van zijn auto of de eerstvolgende kerktoren kijken.
Horloges zijn eigenlijk niet nodig, maar wel begeerd. Maar waarom is dat zo?
Het gaat om het emotionele toegevoegde waarde. In de eerste plaats omdat iedereen die de waarde kent van horlogemerken zoals Rolex, Hublot of Audemars Piguet weet dat de drager van deze luxegoederen het heeft gemaakt. Tenminste, het vermoeden is er. Het is dan ook geen toeval dat de markt voor nagemaakte en gebruikte horloges zo groot is. Het is menselijk erbij te willen horen – zelfs als je het niet kunt betalen.
Het is ook het geval met brillen voor het zicht en zonnebrillen. Wanneer in vergulde brilmonturen die merknamen Tom Ford, Gucci, Prada of Versace gegraveerd zijn, dan is dat een verklaring. (Als de tekst een pure productaanduiding zou zijn, zou deze zich net zo goed aan de binnenkant kunnen bevinden.) Hetzelfde geldt voor zonnebrillen van Bvlgari, brillen van Givenchy en andere accessoires van Saint Laurent. Wat deze merknamen draagt, wordt gekocht.
Naast het Veblen-effect (dat het begeren voor statusobjecten verklaart), is er het snobistische effect. Dit betekent dat consumenten alleen op goederen van een bepaalde exclusiviteit letten en bovendien ervan uitgaan dat de goederen niet door een breed scala van consumenten worden verworven. Dit laatste wordt bereikt door kunstmatige schaarste, b.v. door het aanbieden van beperkte edities of producten gemaakt van zeldzame materialen. En hier wordt het opwindend op de horlogemarkt:
Luxe is geen ruimtewetenschap. Of juist wel?
De formule is eenvoudig: Hoe zeldzamer het gebruikte materiaal, hoe exclusiever het product. Daarom is goud meer waard dan plastic. Je kunt de conventionele, bekende edele metalen echter alsnog het onderspit doen delven. En wel met grondstoffen die letterlijk niet van deze wereld zijn.
Deze omvatten onder andere gesteenten afkomstig van de planeet Mars en meteorieten, waaruit bijvoorbeeld de wijzerplaat van de Rolex Cosmograph Daytona is vervaardigd. De horlogefabrikant Romain Jerome uit Genève is gefascineerd geraakt van de maan, iets dat bestaat sinds het begin van de mensheid. In de merkhorloges gebruikte hij naast onderdelen van de Columbia Space Shuttle, die op de maan landde, stukjes ISS-ruimtepakken en maanstof. Het eerste model van de door de maan geïnspireerde serie werd geïntroduceerd in 2008 en is beperkt tot (uiteraard) 1969 stuks. Hoewel de exclusiviteit enigszins werd achterhaald door latere modelseries, zijn veel varianten van dit unieke horloge al uitverkocht. (En tegen prijzen van 15.000 tot 500.000 euro.)
IJsberg in zicht!
Ook ontworpen door het Zwitserse merk Romain Jerome en een deel van de DNA-collectie is het Titanic DNA Steampunk. Zoals de naam al doet vermoeden, bevat het delen van het scheepswrak van de Titanic. Wat voor sommigen misschien een beetje macaber klinkt, is niet van de hoogste exclusiviteit. Omdat het gesteente telkens opnieuw op onze planeet te vinden is (de meerderheid verbrandt tijdens het binnenkomen van de atmosfeer van de aarde), bevindt er zich van de legendarische Titanic slechts één exemplaar op de zeebodem is. Hoewel op dit moment een opvolger is gebouwd, maar of deze ook op een ijsberg zal botsen en zinken, kun je natuurlijk nog niet weten. Met de toenemende zeetemperatuur neemt de waarschijnlijkheid echter af. En dat verhoogt op zijn beurt de zeldzaamheid van dit materiaal en de exclusiviteit van dit luxe horloge.
Deze horloges “stralen” exclusiviteit uit
De horloges van het merk Panerai bevatten radioactief materiaal om de wijzerplaten in het donker te verlichten. Toen Guido Panerai het lichtgevende materiaal Radiomir in 1915 patenteerde, diende het praktische gebruik van het lezen van de tijd in het donker vooral voor het Italiaanse leger. Blijkbaar stoorde het de Forze Armate Italiane niet dat radioactief radium werd gebruikt bij de vervaardiging van de horloges, hetgeen een gevaar voor de gezondheid betekende. Dit duurde tot het jaar 1950. Vervolgens gebruikte Panerai een nieuwe lichtgevende stof, Luminor genaamd, die ook een radioactieve isotoop bevatte, maar minder schadelijk is. Tegenwoordig wordt alleen het veilige Superluminova gebruikt. Maar horloges blijven exclusiviteit uitstralen.
„Edel“ is afkomstig van edelhout
Dat hout een heel nobel materiaal kan zijn, is geen geheim. Iedereen die echt eikenhouten, notenhouten of kersenhouten meubels bezit, weet waar ik het over heb. Bij de productie van horloges is hout een zelden gebruikt materiaal. Dit komt omdat het gemakkelijk kan worden aangepast / gevormd, maar er moet intensief aan worden gewerkt om de zwakke punten in termen van robuustheid en levensduur te compenseren. Zodoende zijn dergelijke experimenten alleen weggelegd voor horlogemakers die echt vakmanschap onder de knie hebben.
Het Zwitserse luxe horlogemerk Parmigiani Fleurier is zeker één van hen en lanceerde met de Fleurier Tonda Woodstock het eerste horloge met rijkelijk ingelegd hout op de wijzerplaat. Deze ingenieuze decoratietechniek bestaat uit het zodanig plaatsen van houten elementen op een plat oppervlak dat er weer een vlak oppervlak ontstaat dat verschillend gekleurde en anders gestructureerde insluitsels bevat. Omdat in het geval van een wijzerplaat de oppervlakte extreem klein is, blijkt de procedure zeer veeleisend en gecompliceerd te zijn. De Parmigiani Fleurier Tonda Woodstock heeft meer dan 50 individuele houtelementen op de wijzerplaat.
//www.instagram.com/p/49VgApAeXa/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=uo9akdjmzlt1&fbclid=IwAR0JebDVb6NshSoMvnuhaueXl8N1kOF1ydTVY05ys00VPyyai2q6SfrIeng
Van klokken tot het tikken
Horlogemakers en motorsport hebben altijd geleefd in een vruchtbare symbiose. Horlogefabrikanten hebben onder andere de taak om uurwerken voor races te maken. En in ruil daarvoor worden ze geïnspireerd door de dynamiek en technologie van racewagens. Deze interactie moedigde ook de broers Alexander en Dominik Kuhnle aan om in 2001 het bedrijf Scalfaro op te richten, dat horloges ontwerpt in de motorsport-look en originele onderdelen gebruikt van legendarische auto’s zoals de Ferrari 250 GTO, Mercedes 300SL Gullwing of Porsche 917. In sommige gevallen werkt Scalfaro zelfs samen met gerenommeerde auto-ontwerpers, zoals Hans Mezger, die de motoren van de Porsche Le Mans-auto’s ontwikkelde.
Ondanks enkele zeer verbluffende exemplaren uit de horlogewereld, blijft het meest populaire modeaccessoire de zonnebril, die ook heel stijlvol kan zijn. Net als bij horloges is hier een band met de motorsport. Ook geïnspireerd door Porsche racewagens, werd in 1972 het bedrijf Porsche Design opgericht, dat naast klassieke modeproducten en bagageaccessoires onder andere horloges en brillen produceert. Ook zonnebrillen van Porsche Design zijn erg populair vanwege hun prachtige vormgeving, die te danken is aan de unieke kenmerken van het embleem van de sportwagen.
Bij Carrera denk de meeste mensen waarschijnlijk ook aan sportwagens uit Stuttgart-Zuffenhausen. Dit merk is echter een fabrikant van sportartikelen, die begon met de productie van sportbrillen en skibrillen. Vandaag is Carrera één van de belangrijkste fabrikanten van zonnebrillen voor dames en heren. De naam van het merk is afkomstig uit de Spaanse taal en betekent “racen”, maar heeft geen relatie met het iconische model van Porsche, maar vond zijn inspiratie in wat waarschijnlijk in zijn tijd de gevaarlijkste race ter wereld was. De zesdaagse Carrera Panamericana vierde de voltooiing van de Pan-American Highway, die ook de nauwe band met de autosport verklaart.
Wat materialen betreft, behoren in de brillenwereld zonnebrillen met een metalen montuur en uit kunststof vervaardigde zonnebrillen tot de klassiekers. Binnen beide soorten materiaal bestaan er echter ook edeler varianten. Bijvoorbeeld zonnebrillen van titaan, die veel stabieler en robuuster zijn dan de metalen monturen, die gewoonlijk worden gebruikt. Aluminium zonnebrillen zijn bijzonder licht van gewicht. En als het brillenglas licht en robuust moet zijn, raden wij u een zonnebril van carboon (Ray-Ban Carbon Fibre) aan. Deze met koolstofvezel versterkte kunststof is duur, maar biedt een zeer hoog draagcomfort. Trouwens, het motto is niet “wie spaart, die heeft wat.”, maar “SEE AND BE SEEN“! 😉
Leave a Comment